Ubytování: Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství

Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství

úterý 19.11.2024 od 19:00

Kino Atlas, Praha

Zpět na informace o akci
Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství

19.11.2024 od 19:00

Kino Atlas, Sokolovská 371/1, Praha

Najít ubytování na Booking.com

Nabízené možnosti vstupného:
139 Kč

Dvousetminutový dokumentární film Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství zachycuje necelý půlrok před volbami 1990 v Československu. Režisér Karel Vachek zde zaznamenal v pestré mozaice události, situace, názory, které v tomto čase hýbaly touto zemí. Stejně jako v jeho předcházejících slavných filmech Moravská Hellas (1964) a Spřízněni volbou (1969) mu nejde o to realitu hodnotit nebo nějak orientovat diváka. Staví tu vedle sebe různorodé jevy a vytváří nový, neobvyklý významový kontext životní a politický, z úhlu běžného života nezaznamenatelný. Vidí politické i občanské záležitosti v méně zřejmých souvislostech, než je při běžném posuzování obvyklé. Proto bez rozpaků skládá vedle sebe slova neznámých lidí a staví je vedle slov a projevů těch, kteří se zrovna pohybují na veřejné politické scéně. To vše zapojuje do velkých společenských událostí, promluvy míchá s velkými populistickými show a s politickými ceremoniály, s veřejnými představeními, jež lid přijímá jako své „hry“. Takové je přibližně horizontální schéma filmu. Vertikálu, smysl, tvoří ironický nádech a jemný pel tolerantního humoru, které dává Vachek zachyceným skutečnostem. Vynikající kameramani Ivan Vojnár a Karel Slach se dokážou přesně v intencích Vachkova vidění pohybovat na neviditelné hranici zřejmého a skrytého, zachytit důležitý detail, nenápadné gesto, či zaznamenat zdánlivě nedůležitý pohyb, snad právě proto, že nejsou jen striktně dokumentární kameramani (oba točí i hrané filmy a televizní inscenace). Vachkovo „divadlo světa“ jako by v sobě koncentrovalo všechny motivy přítomné v určité době na jistém místě, vymezeném státní hranicí. Toto zmatené divadlo dostává významnou pointu v posledním jednotícím záběru, na němž jsou na panoramatu Hradčan vidět siluety dominant světových měst, zde symbolizujících různorodost režimů současných i již zhroucených.

Zařazeno v kategoriích:

Film